Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna www.pitak.fora.pl
Pitakowie pochodzą z królewskiego grodu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

DYKCJA - (fonacja i rezonans - ćwiczenia głosowe)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna -> Logopedia
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Gość







PostWysłany: Wto 23:32, 15 Gru 2009    Temat postu: DYKCJA - (fonacja i rezonans - ćwiczenia głosowe)

DYKCJA - (fonacja i rezonans - ćwiczenia głosowe)

Oprac. mgr Władysław Pitak

Ćwiczenia głosowe prowadzi się po przerobieniu ćwiczeń oddechowych.
Nie powinny one trwać długo, aby nie powodowały zmęczenia mięśni krtani.

Celem ćwiczeń jest:

a/ ustalenie wysokości głosu, właściwej dla danej osoby tzw. średnicy głosowej,
b/ wyrobienie miękkiego ataku (nastawienia głosu),
c/ ustawienie głosu, czyli wyrobienie umiejętności kierowania głosu "na maskę",
d/ wyrobienie umiejętności modulowania siły głosu,
e/ wyrobienie umiejętności modulowania wysokości głosu.

ad a/ Ćwiczący czyta fragment tekstu z różną wysokością głosu. Ta, w której mówi mu się najłatwiej, najswobodniej i z najmniejszym wysiłkiem, jest wysokością właściwą dla niego.
Kolejnym etapem jest utrwalenie własnego tonu, wyćwiczenie i umiejętne nim operowanie, np. poprzez porównywanie swego tonu z dźwiękiem fortepianu odpowiedniej wysokości i zapamiętywanie poprzez powtarzanie.

ad b/ Drgania wiązadeł głosowych mogą się rozpoczynać w różny sposób:

Rozróżnia się:

1/ atak twardy -zbliżenie wiązadeł głosowych następuje przed początkiem wydechu i powietrze natrafiając na zwarte wiązadła rozwiera je gwałtownie, wywołując szmer (zwarcie krtani). Jest to szkodliwe dla głosu.

2/ atak miękki - wiązadła głosowe zaczynają drgać jednocześnie zbliżając się do siebie, tzn. wcześniej niż nastąpi ich zwarcie (cecha głosu wyszkolonego),

3/ atak przydechowy- powstaje przy niepełnym zwarciu strun głosowych podczas fonacji. Obok dźwięku krtaniowego powstaje szum na skutek tarcia powietrza o niezwarte struny
głosowe. (Występuje przy zmęczeniu mięśnia krtani i w niektórych chorobach narządu głosu).

Za najbardziej prawidłowy uważa się atak miękki.

Ćwiczenia można rozpocząć od wymawiania samogłoski [a] na jednym wydechu, ale z przerwami. Ponadto następujące ćwiczenia:
- przetwarzanie strumienia wydychanego powietrza na dźwięk przy zamkniętych szczelnie ustach (mruczenie),
- nucenie półgłosem wokaliz (ćwiczenia na samogłoskach),
- solfeż (ćwiczenia głosowe oparte na zgłoskach: do re mi fa sol la si do)
- ćwiczenie gam głosem pełnym (forte-piano, crescendo- decrescendo, zmiany dynamiki, tempa i wysokości tonu).


ad c/ Uważa się, że głos kierowany na maskę ma ładniejszą barwę, jest mocny i wydobywany bez wysiłku. Drgania cząsteczek powietrza wywołują drgania kości czaszki oraz powietrza zawartego w zatokach, znajdujących się powyżej podniebienia twardego.

Ćwiczenia "na maskę" :

- ciche mruczenie, przedłużona wymowa spółgłoski [m]. (przy prawidłowym mruczeniu wyczuwa się palcem drgania na wargach i na skrzydełkach nosa),
- stopniowo przechodzi się do łączenia przedłużonej spółgłoski [m] z samogłoskami ustnymi: [ mma, mmo, mmu, mme, mmy] Sylaby należy wymawiać delikatnie, bez wysiłku,
- w podobny sposób należy ćwiczyć połączenia przedłużonego [m] ze spółgłoskami [mmp, mmb, mmt, mmd...] (ciche mruczenie likwiduje napięcie mięśni krtani i
gardła).
- wymawianie długo samogłoski [a], kierując głos na podniebienie twarde.
- wymawianie długo samogłoski [o]... (a następnie [u], [e], [y], [i])

ad d/ Za pomocą siły głosu realizujemy akcent wyrazowy i logiczny.
Stopnie siły głosu mogą być różne: szept, półgłos, głos pełny, krzyk,
W celu zniesienia napięcia mięśni krtani i gardła dobrze jest zacząć ćwiczenia od cichego mruczenia, a następnie:
- wymawiać jak najdłużej samogłoskę [a], nie zmieniając natężenia głosu. Powtórzyć 3 razy.
- w podany wyżej sposób przećwiczyć pozostałe samogłoski ustne: [o], [u], [e], [ y], [i].
- na jednym wydechu, z tą samą siłą, wymawiać trzy samogłoski: [aou], [eyi], następnie
cztery: [aeio], [ieou], [iouy], a potem wszystkie: [aeiouy],
- wymówić krótkie zdanie szeptem, półgłosem, głosem pełnym i krzycząc,
- wymawiać szeptem zdanie: o szyby deszcz dzwoni, deszcz dzwoni jesienny... zwiększając stopniowo siłę szeptu,
- fragment tekstu czytać półgłosem, a następnie głosem pełnym.

ad e/ Za pomocą wysokości głosu wyrażamy nasze uczucia:
- należy wymawiać jak najdłużej samogłoskę [a], nie zmieniając wysokości głosu (powtórzyć 3 razy);
- w ten sam sposób przećwiczyć pozostałe samogłoski ustne:[ e, i, o, u, y ],
- na jednym wydechu, na tym samym tonie, tzn. na tej samej wysokości wymawiać trzy samogłoski: [aou], [eyi], następnie cztery, pięć i w końcu wszystkie samogłoski.
- wymawiać połączenia samogłosek [ au ] z różną intonacją: pytanie, twierdzenie, zdziwienie, gniew, zachwyt.
- zdanie: Tadeusz wyjechał wczoraj do Kanady wymówić jako: twierdzenie, pytanie, przeczenie, wątpliwość, drwinę, z gniewem,
- przeczytać fragment wiersza, a następnie prozy, zwracając szczególną uwagę na intonację rosnącą i opadającą (antykadencję i kadencję ).

Władysław Pitak - logopeda
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

tel. (094)340-60-06
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
senior




Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 69
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 20:00, 10 Lip 2010    Temat postu:

Jak wykonywać ćwiczenia relaksacyjne?

Pamiętaj, że samodzielne stosowanie technik relaksacyjnych wskazane jest tylko wtedy, gdy gotowi jesteśmy przyjąć pełną odpowiedzialność za własne przeżycia, emocje i ich konsekwencje w trakcie ćwiczeń.
Każde ćwiczenie można przerwać i nigdy nie należy ich stosować wbrew własnej woli !

Podczas ćwiczeń należy przyjąć wygodną pozycję - np. siedząc na wygodnej kanapie, w fotelu lub leżąc na podłodze. Ważne jest zapewnienie sobie poczucia spokoju i bezpieczeństwa w czasie ćwiczeń. Aby zagłębić się "w siebie" konieczne jest pewne "odcięcie" od świata zewnętrznego - tak aby nie przeszkodził nam telefon, czy dzwonek do drzwi. Ułożenie się na łóżku nie jest najlepszym wyborem, gdyż grozi zaśnięciem w trakcie relaksu ...

Aby osiągnąć pozytywne efekty ćwiczeń należy:

- jasno i w pozytywny sposób określić cel
- wierzyć w osiągnięcie pozytywnego rezultatu
- wykorzystywać w trakcie pracy mocne strony swojej osoby
- przeżywać radość z każdego nawet małego kroczku naprzód
- dokładnie i ze wszystkimi detalami wyobrażać sobie wynik, który osiągniemy.




Album 2x VCD/DVD - Ćwiczenia relaksacyjne i autogenne

1. Relaks progresywny Jacobsona + Trening autogenny Schultza

Pełne wersje 2 ćwiczeń do praktycznego wykonywania w warunkach domowych i klubowych.

Opracowanie i wykonanie: Władysław Pitak, muzykoterapeuta i logopeda medialny.

Nagrania wykonano w Jaskiniach Solno-Jodowych "Galos" w Kudowie i Lądku Zdroju w 2004 r.

2. Jak radzić sobie ze stresem + omówienie technik relaksacyjnych

Wykład, prezentacja i omówienie w wyk. Władysława Pitaka podczas Ogólnopolskich Warsztatów dla Dziennikarzy - Niepołomice 2004).

Z wykładu i prezentacji dowiesz się, że: "relaksacja Jacobsona polega na wykonywaniu określonych, celowych ruchów rękami, nogami, tułowiem i twarzą, po to, aby napinać i rozluźniać określone grupy mięśni organizmu. Napinanie i rozluźnianie służy najpierw wyuczeniu zdawania sobie sprawy z różnicy wrażeń płynących z mięśnia napiętego i rozluźnionego.

Systematyczne ćwiczenia uczą także nawyku rozluźniania własnych mięśni. Uczenie się relaksu jest podobne do uczenia się jazdy na nartach czy pływania.

Z treningu płyną określone korzyści.

Oto niektóre z nich:
- przyjemne doznania i poprawa samopoczucia,
- wzmocnienie zaufania do siebie,
- zmniejszenie nadciśnienia i poprawa pracy serca,
- lepsza praca żołądka i jelit,
- działanie profilaktyczne przeciw wrzodom i kłopotom trawiennym,
- zmniejszenie nerwowości, rozwój wyobraźni i procesów myślenia.

Nazwa trening autogenny Schultza pochodzi od greckiego słowa "autos"- sam i "genos"- początek, pochodzenie, ród. Autogenny znaczy więc: ćwiczący własne EGO.

Różnica między stanem hipnotycznym a autogennym polega na tym, że w pierwszym przypadku człowiek znajduje się pod wpływem działania hipnotyzera, a w autogenii - pod wpływem samego siebie.

Trening Schultza ma bardzo szerokie zastosowanie w leczeniu wspomagającym przy różnego rodzaju neurozach i zaburzeniach psychosomatycznych, dolegliwościach hormonalnych, w neurologii, foniatrii, położnictwie, stomatologii i przy drobnych zabiegach chirurgicznych.

Metoda sprawdziła się w wielu dziedzinach , m.in. w poradniach wychowawczych i małżeńskich, w sporcie (przed startem) i sztuce aktorskiej i publicznych wystąpieniach (przy opanowywaniu tremy przed występami).

Obiektywne badania kliniczne (EEG, EKG) dowodzą, że metoda ta wpływa na łagodzenie, a nierzadko usuwa m.in. takie objawy chorobowe:

- nerwicowy częstoskurcz serca i nerwowe połykanie powietrza,
- choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy,
- dławica sercowa (połączona ze stanami lękowymi),
- dusznica oskrzelowa,
- nerwice narządowe (dyskinezje dróg żółciowych, spastyczne stany jelit, zaparcie),
- męczliwość, migrena i moczenie nocne,
- naczynioruchowe bóle głowy,
- nadciśnienie tętnicze,
- nadczynność tarczycy,
- pokrzywka i świąd nerwicowy,
- ruchy przymusowe (tiki) i wymioty psychogenne,
- wegetatywne zaburzenia krążenia i przewodu pokarmowego.

#



Koszt albumu 2xDVD = 45 zł.+ 5 zł (koszty pocztowe) = 50,- zł z przedpłatą na konto.

rodzaj wpłaty: album 2x dvd

Wysyłka odbywa się w terminie 3 dni po otrzymaniu potwierdzenia z banku o wpłynięciu w/w kwoty na konto.
~~~~~~~~~~~~


Uwaga:

wpłata na konto powinna być potwierdzona zamówieniem mailowym (biuro@logos.dt.pl) lub telefonicznym (94-340-60-06) z podaniem tytułu zamówionego nagrania, nazwiska odbiorcy i jego adresu.

Zapraszamy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
muzyk




Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 72
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:52, 16 Lip 2011    Temat postu:

ARTOS - OŚRODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWOŚCI


logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr Władysław Pitak.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
Godziny przyjęć uzgadniane są z pacjentami


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna -> Logopedia Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin