Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna www.pitak.fora.pl
Pitakowie pochodzą z królewskiego grodu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Rozpoznawanie i kształcenie zdolności twórczych

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna -> Twórcze myślenie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
W.Pitak
Gość






PostWysłany: Wto 10:21, 16 Gru 2008    Temat postu: Rozpoznawanie i kształcenie zdolności twórczych

Rozpoznawanie i kształcenie zdolności twórczych
(model normatywny)

Autor: Władysław Pitak

Każda działalność człowieka zdeterminowana jest odpowiednio sprawną czynnością wielu funkcji psychicznych jak: spostrzeganie, wyobrażenie, zapamiętywanie, myślenie itd. Działalność może mieć charakter reproduktywny lub produktywny. Tradycyjne nauczanie w szkole opiera się głównie na funkcji pamięci, co sprzyja rozwojowi zdolności reproduktywnych. Zajęcia pozaszkolne są okazją do rozwoju myślenia, zwłaszcza dywergencyjnego. Szkoła coraz częściej korzysta z metod poszukujących, ale ogrom pracy programowej i niewłaściwy jej układ powodują sporadyczność uczenia przez rozumienie, rozwiązywanie problemów. Poglądy dotyczące rozpoznawania dzieci zdolnych na podstawie ich ocen w szkole, nie mogą być zaakceptowane. Znanych jest bowiem wiele przypadków z praktyki, gdzie bardzo dobrze uczące się dzieci w szkole podstawowej, a nawet w średniej, mają później duże trudności w wyższej uczelni, często odpadając po pierwszym semestrze. Nierzadko spotyka się także przypadki, kiedy uczniowie uchodzący w szkole podstawowej za tzw. "trudnych" i uzyskujący wiele ocen negatywnych, w warunkach dla nich korzystnych osiągają rezultaty w działalności twórczej daleko przekraczając opinie niektórych nauczycieli.

Chociaż w większości wypadków nauczyciele dość trafnie rozpoznają dzieci zdolne, dotyczy to jednak inteligencji ogólnej oraz wyraźnych zdolności kierunkowych, jak: muzyczne, plastyczne, sportowe. Znacznie trudniej im rozpoznać u dziecka zdolności do myślenia dywergencyjnego, będącego w bezpośrednim związku z twórczością.

Także psycholog zajmujący się rozpoznawaniem zdolności twórczych, nie zawsze otrzymuje ścisły materiał empiryczny. Testy nigdy nie ujmują elementarnego, psychicznego komponentu w czystej postaci. Mierzą one tylko zdolności do wykonywania wymaganych w nich czynności. Można spróbować psychologicznego opisu tych czynności, nie można jednak pod nie podstawić dającej się psychologicznie wyodrębnić zdolności podstawowej.

Ponieważ w tej dziedzinie brak nam jeszcze gruntownych wiadomości, diagnosta musi postępować bardzo ostrożnie. Chcąc badać jakąś praktyczną zdolność musi on empirycznie zestawić dla niej odpowiednią serię testów, aby w ten sposób, poprzez subiektywne rozpoznanie psychologiczne, wnioskować o strukturze zdolności danej osoby i tę strukturę przenieść na praktyczne czynności.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
W.Pitak
Gość






PostWysłany: Wto 10:22, 16 Gru 2008    Temat postu:

Rozpoznawanie zdolności twórczych

autor: Władysław Pitak


Rozpoznawanie dzieci zdolnych twórczo powinno rozpoczynać się już w przedszkolu przy pomocy dostępnych technik obserwacyjnych i eksperymentalnych. Należy je prowadzić w dwóch aspektach: pedagogicznym i psychologicznym :
obserwacja na terenie domu rodzinnego, przedszkola i szkoły,
eksperyment i obserwacja w poradni psychologicznej oraz podczas zajęć dramatyzowanych.
Przedmiotem badań powinny być takie zachowania, które mogłyby świadczyć o posiadaniu przez nie zdolności twórczych (spostrzeganie, wyobrażanie, manipulowanie, myślenie, mowa, zachowanie w sytuacjach scenicznych). Szczególnie ważne w tych badaniach jest dokonywanie spostrzeżeń dot. płynności, giętkości i oryginalności.

Ze względu na czas - obserwacja i eksperyment powinny być prowadzone w sposób systematyczny i ciągły. Pedagog dramatyczny powinien mieć możliwość dokonywania badań i prowadzenia eksperymentu w warunkach specjalnych i regulacji częściowej. Warunki specjalne, szczególnie korzystne dla badanego zjawiska stwarza pedagog wówczas, gdy bada przydatność do treningu (dojrzałość ekspresyjną ). Natomiast regulacja częściowa jest dokonywana podczas prowadzenia zajęć.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WP
Gość






PostWysłany: Wto 10:24, 16 Gru 2008    Temat postu:

oto kilka prób stwarzających doskonałą okazję do wyselecjonowania dzieci o potencjalnych możliwościach twórczych na bazie zdolności dramatycznych 34):

autor: Władysław Pitak

1.Rysunek na zadany temat - pozwala ocenić poziom graficzny oraz umiejętność myślenia teatralnego, symbolicznego.

2.Układanie pociętych obrazków - pozwala sprawdzić umiejętność tworzenia pewnych całości z danych elementów. Osoba badana powinna ułożyć dwie mozaiki bez podawania wzoru - jedną - wesołą, drugą - smutną.

3.Werbalny opis obrazka - stwarza okazję do zaobserwowania umiejętności wypowiadania się dziecka na określony temat; próba sprzyjająca obserwacji płynności myślowo-słownej oraz giętkości i oryginalności myślenia. Dziecko na podstawie obrazka może ułożyć opowiadanie, wierszyk, piosenkę.

4.Analiza umiejętności głosowo-wymawianiowych - sprawdzenie sprawności słuchu, dykcji, intonacji, barwy głosu, poczucia rytmu, dynamiki. Najlepiej sprawdzać te cechy na przykładzie czytanego przez dziecko tekstu literackiego.

5.Opowieść mimiczno-ruchowa na temat przeczytanego wiersza (mimodram) - wyrażenie akcji za pomocą gry twarzy, gestów i ruchów całego ciała. Tekst wiersza powinien dotyczyć akcji prowadzonej przez jednego bohatera.

6.Improwizacja na zadany temat - np. Jesteś uczniem, który nie odrobił lekcji z matematyki. Przychodzisz przed lekcją do nauczyciela i usprawiedliwiasz się podając niewiarygodny powód, ale tak, aby nauczyciel nie ocenił ciebie negatywnie; albo: Dostałeś dzisiaj negatywną ocenę z najbardziej trudnego dla ciebie przedmiotu. Przychodzisz do domu. Mama jest ciekawa twoich stopni, ale bardzo się przejmuje złymi ocenami. Jak jej to powiesz?

Powyższy zestaw może być uzupełniony o inne zadania testowe, ale przedstawiony wyżej jest zupełnie wystarczający do uzyskania wstępnej informacji dot. poziomu zdolności myślenia twórczego.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
WP
Gość






PostWysłany: Wto 10:24, 16 Gru 2008    Temat postu:

autor: Władysław Pitak

Po przeprowadzeniu badań wstępnych należy dziecko skierować na pogłębione badania psychologiczne do poradni psychologicznej. Celem kolejnych badań jest ustalenie diagnozy dot. specyfiki zdolności, zarówno w znaczeniu ilościowym jak i jakościowym - łącznie z ogółem osobowościowych uwarunkowań i podłoża rozwijających się zdolności. Diagnoza zdolności umysłowych badanych testami inteligencji powinna zawierać także interpretacje tych operacji, które wiążą się z czynnością myślenia twórczego (płynność, giętkość, oryginalność), a także powinna zawierać wskazania dydaktyczno - wychowawcze oraz sugerować optymalne warunki rozwojowe dziecka zdolnego, z uwzględnieniem treningu dramatycznego.

Po uzyskaniu orzeczenia specjalistycznego z badań psychologicznych i w przypadku potwierdzenia diagnozy o zdolnościach twórczych dziecka, pedagog teatralny - animator dramatyczny, wspólnie z rodzicami, powinien opracować długofalowy program stymulacji rozwoju dziecka. Program ten powinien być dokładnym rozpoznaniem zapowiadających się zdolności, stwarzać odpowiednią atmosferę wychowawczą (literatura, konsultacje z fachowcami, ograniczenie tych prac i obowiązków, które nie wiążą się z jego uzdolnieniami ), umożliwiać dziecku wykonywanie tych czynności, które są zgodne z jego rodzajem aktywności. Dzieci wybitnie zdolne powinny być przeniesione w miarę możliwości do szkół artystycznych lub do wybitnego nauczyciela - artysty w danym kierunku, prowadzącego zajęcia pozalekcyjne lub pozaszkolne. Dzieci uzdolnione pod względem dramatycznym powinny uczestniczyć w zajęciach o charakterze twórczym w ramach tzw. treningu dramatycznego.

Systematyczną i ciągłą obserwację dziecka ułatwić może teczka biograficzna ucznia zdolnego 35). Celem jej jest korygowanie i stymulacja rozwoju zdolności, systematyczne prognozowanie i diagnozowanie na przestrzeni całej kariery szkolnej. Informacje zawarte w teczce mogą także służyć do celów naukowych, zwłaszcza w pracach rozpatrujących zagadnienia związane z psychologią i dydaktyką twórczości.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
senior




Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:22, 16 Lip 2011    Temat postu:

ARTOS - OŚRODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWOŚCI


logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr Władysław Pitak.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
Godziny przyjęć uzgadniane są z pacjentami


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sponsor




Dołączył: 16 Kwi 2012
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 9:52, 10 Mar 2013    Temat postu:

.
* TWÓRCZOŚC JAKO PROCES ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

Współczesna wiedza psychologiczna dostarcza przekonujących danych, że zdolność do twórczości nie jest
determinowana genetycznie uwarunkowanymi własnościami, że każdy człowiek posiada tę zdolność w
większym lub mniejszym stopniu?

>>> [link widoczny dla zalogowanych]

* INTELIGENCJA A ZDOLNOSCI TWÓRCZE
Wielu psychologów i pedagogów wyraża pogląd , że sprawdzać i oceniać u ucznia bezpośrednio można tylko wiedzę, umiejętności i nawyki, tak jakby możliwości umysłowe stanowiły bliżej nieuchwytną , nie podlegającą kontroli właściwość, za której rozwój nie można odpowiadać. Inteligencja pozostaje, tak jak inne właściwości psychiczne , na zewnątrz osiągnięć i stanowi jedynie warunek niezbędny dla sukcesu.

>>> [link widoczny dla zalogowanych]

* EKSPRESJA I AKTYWNOŚC TWÓRCZA DZIECKA
Już od momentu urodzenia dziecko zaczyna siebie wyrażać. Początkowo u noworodków chodzi wprawdzie tylko o potrzeby instynktowne, o których musi być powiadomione otoczenie, w pierwszej fazie prawie wyłącznie reprezentowane przez matkę.

>>> [link widoczny dla zalogowanych]

* DRAMATYZACJA – TEATR BEZ PUBLICZNOŚCI
Nie wiadomo dokładnie, ani dlaczego człowiek odczuwa potrzebę grania, ani co się w nim dzieje w trakcie procesu przyjmowania na siebie innej postaci , tj. tworzenia roli. Natomiast zupełnie oczywista i udowodniona empirycznie jest rozdzielność postaci scenicznej i prywatnej osobowości aktora.

>>> [link widoczny dla zalogowanych]

* ROZPOZNAWANIE I KSZTAŁCENIE ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH ( model normatywny)
Każda działalność człowieka może mieć charakter reproduktywny lub produktywny. Tradycyjne nauczanie w szkole opiera się głównie na funkcji pamięci, co sprzyja rozwojowi zdolności reproduktywnych.

>>> [link widoczny dla zalogowanych]

* KONSEKWENCJE EKSPERYMENTALNEGO TRENINGU DRAMATYCZNEGO
Dotychczasowe rozważania na temat ekspresji i jej funkcji w kształtowaniu osobowości twórczej, a także możliwości badania i kształcenia zdolności przy pomocy ekspresji i treningu dramatycznego stały się zachętą do przeprowadzenia badań i wysnucia wniosków ułatwiających prowadzenie dyskusji wokół tego problemu.

>>> [link widoczny dla zalogowanych]

* JAK ROZWINĄĆ SIĘ TWÓRCZO ? – TESTY I ĆWICZENIA
Można założyć, że zwiększać się będzie coraz bardziej występowanie nowych dla człowieka sytuacji i problemów, w których niezbędne będzie twórcze zachowanie. Przyjęcie tego założenia czynić powinno bardziej pożądanym wprowadzenie takich form zajęć, które zwiększają możliwości twórcze człowieka.

>>> [link widoczny dla zalogowanych]
. .


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna -> Twórcze myślenie Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin