Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna www.pitak.fora.pl
Pitakowie pochodzą z królewskiego grodu
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zabawa dramatyczna naturalną aktywnością dziecka

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna -> poezja, proza, recytacja, teatr
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
ERka
Gość






PostWysłany: Wto 10:11, 16 Gru 2008    Temat postu: Zabawa dramatyczna naturalną aktywnością dziecka

Zabawa dramatyczna naturalną aktywnością dziecka

Potocznie dramatyzacja określana jest jako forma zabawy polegająca na odtwarzaniu tego, co się dzieje lub działo. Językoznawcy nazywają dramatyzacją, nadanie pomysłowi literackiemu formy dramatu, przystosowanie utworu do wystawienia na scenie.

L.Chancerel 19) i inni autorzy zajmujący się tym zagadnieniem w odniesieniu do teatru dziecięcego nazywają dramatyzacją wyrażanie uczuć i przeżyć poprzez wydarzenia, działania i wypowiedzi na scenie, w kontakcie z drugim człowiekiem. Chancerel używa także nazwy "gry", "zabawy dramatyczne", B.Way 20) - "ekspresja dramatyczna". Według niego należy odróżnić ekspresję dramatyczną od ekspresji teatralnej. Pierwsza służy doświadczeniu jej uczestników bez funkcji kontaktu z publicznością, druga? polega na komunikacji między aktorem i widzem. Teatr może osiągnąć niewielu, dramatyzacja jest osiągalna dla większości.

Wymienieni autorzy odrzucają więc wszelkie próby naśladowania teatru profesjonalnego i ukazują źródła teatru dziecięcego we właściwej dzieciom aktywności twórczej: w grach i zabawach.

Co na ten temat mówią polscy badacze?

J. Dorman 21) uważa,że dziecko nie czuje się podczas zabawy aktorem; zabawa jest zawsze jedynie naturalnym, a często spontanicznym wyrażaniem uczuć, aczkolwiek dziecko z całą powagą i skupieniem ustala normy zabawy dramatycznej i chętnie się im podporządkowuje. Jakiekolwiek naruszenie tych norm przez któregoś z uczestników zabawy grozi wykluczeniem z niej. Dotyczy to także dzieci przyglądających się zabawie; nie są one widzami lecz współtwórcami i w każdej chwili mogą się do niej włączyć. Dramatyzacja zawiera w sobie działanie i tekst, ale działanie, które wypełnia układ zabawy jest niezmienne, posiada swój własny schemat.. Natomiast tekst, który należy do układu, ulega ciągłym zmianom na skutek okoliczności, w jakich toczy się konkretna zabawa.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sert
Gość






PostWysłany: Wto 10:12, 16 Gru 2008    Temat postu:

Zwykłe chodzenie, marsze, pochody, kłanianie się w zabawie dramatycznej uteatralniają się. Chodzenie przestaje być zwykłą czynnością, staje się magią, obrzędem, nadzieją spełnienia.

Zabawa w teatr kryje w sobie równocześnie dystans do tego, co dziecko otacza, wyrażany w symbolicznym kreowaniu rzeczywistości : ławka staje się karetą, patyk - koniem. Tego konia - zabawkę, dziecko wymyśli samo. Pomoże mu w tym wyobraźnia, ona sprawi, że "na razie" dziecko nie potrzebuje żywego konia, zastąpi go patyk.

Dramatyzacja staje się więc także swoistym wyprzedzeniem udziału w świecie dorosłych: dziecko staje się mamą, nauczycielem, lekarzem - kimś dorosłym. Tu dochodzimy do zagadnienia kreowania ról w zabawie , do zabawy w role.
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MI
Gość






PostWysłany: Wto 10:12, 16 Gru 2008    Temat postu:

R. Miller 22) rozróżnia trzy rodzaje takich zabaw w okresie wczesnego dzieciństwa :

1.Zabawy iluzyjne, w których dzieci grają jakąś wymyśloną przez siebie rolę i użytkują przy tym zabawki lub przedmioty. Są to zabawy w mamę, w nauczyciela, w strażaka itp.
2.Zabawy zbiorowe,w czasie których dzieci planują pewien przebieg zdarzeń dzieląc się rolami i przedstawiając pewną akcję. Dzieci bawią w dom, szkołę szpital, pożar lub w wojnę.
3.Przebieranki, w którym uczestniczy już publiczność, którą się rozwesela lub straszy.

Według R. Miller, teatr wieku szkolnego powinien być kontynuacją tych "teatralnych" zabaw dziecięcych. Powinien dawać właściwe ujście potrzebie zabawy i przyczyniać się do stopniowego rozwoju aktywności i ekspresji, którą obserwujemy w zabawach dzieci, a która nie powinna zanikać w okresie dojrzewania i dojrzałości, ale tylko przybierać inny charakter.

J.Dorman 23), w pracy "Zabawa dzieci w teatr", opisując doświadczenia związane z poszukiwaniem dróg teatralnych dla dzieci wymienia wiele interesujących przykładów zastępowania tradycyjnego odrabiania zadań - dramatyzacją, improwizacją opartą na tekstach z geografii, historii , polskiego. Transmisja, jaka powstała między zabawą a szkołą - to właśnie ta koncepcja, która stała się istotnym przyczynkiem do dalszej pracy wychowawczej Dormana. Celem jego pracy stały się próby. Przedstawienia były tylko pretekstem do realizacji określonego zamiaru. Teatr ten nazwał Dorman "teatrem wyżywania się", a więc teatrem ekspresji. Działalność tego teatru polegała przede wszystkim na spontanicznym przedstawianiu aktualnych, wziętych z życia wydarzeń; na odgrywaniu improwizowanych scen opartych na zabawach podwórkowych i sytuacji zaczerpniętych z literatury dziecięcej.

S. Szuman, wizytując teatr ekspresji Dormana, zapisał te słowa: "... teoretyczny punkt wyjścia, który traktuje teatr dziecięcy w szkole powszechnej, jako formę przejściową między zabawą iluzyjną, a nadbudowującymi się na tym wyżyciu formami teatru szkolnego, uważam za bardzo trafny. Realizacja teatru zabawy przez dzieci w tej formie, jaką miałem sposobność oglądać również mnie przekonuje, jako, że chodzi w tym nie o efekt dla widza lecz o przeżycia i osiągnięcia dzieci, dające im swoisty, a ważny teren rozwojowych możliwości. Teatr w tej formie może skutecznie przeciwdziałać jednostronnej racjonalizacji szkolnego systemu wychowawczego i społecznie dobrze wychowywać..." 24)
Powrót do góry
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
senior




Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 71
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 13:18, 16 Lip 2011    Temat postu:

ARTOS - OŚRODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWOŚCI


logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr Władysław Pitak.
[link widoczny dla zalogowanych]
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
Godziny przyjęć uzgadniane są z pacjentami


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
sponsor




Dołączył: 16 Kwi 2012
Posty: 109
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 9:55, 10 Mar 2013    Temat postu:


Linki do artykułów z muzykodramy (wydaje mi się, że to jest lepszy termin niż dramomuzykoterapia)


* PRZYCZYNY EMOCJONALNYCH ZABURZEŃ U DZIECI
Nie ma pojedynczych czynników generujących nerwicę i autyzm wczesnodziecięcy.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

* KLINIKA ZABURZEŃ MOWY U DZIECI NERWICOWYCH I AUTYSTYCZNYCH
Literatura dotycząca zaburzeń nerwicowych jest bardzo obszerna. Pomimo licznych opracowań nie ustalono jednak jednolitej terminologii określającej poszczególne rodzaje tych zaburzeń.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

* MUZYKODRAMA dla dzieci NERWICOWYCH i AUTYSTYCZNYCH
Rozpoczynając pracę z dzieckiem nerwicowym lub autystycznym musimy brać pod uwagę fakt, że nie zgłosiło się ono do terapeuty dobrowolnie.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (oddech - skupienie - pamięć - wyobraźnia)
Szczególnie przydatne są to ćwiczenia w sytuacjach dzieci astmatycznych, oddychających ustami i nerwicowych.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (Jacobson, Schultz, Wintrebert)
Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (ruch - działanie - kontakt)
Pierwszym zadaniem terapeuty jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem. Dokonanie tego wymaga bezgranicznej cierpliwości oraz zdolności do wyobrażania sobie sytuacji dziecka zaburzonego emocjonalnie.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

* MUZYKODRAMA W TERAPII RODZICÓW
Przy podejmowaniu terapii rodziców dziecka należy liczyć się z ich strony z różnymi rodzajami motywacji decydującymi o zgłoszeniu się z dzieckiem do terapeuty. Matki czasami traktują go jako narzędzie kary dla dziecka.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

* TERAZ NIE BOIMY SIĘ MÓWIĆ
Poniżej przedstawiamy konspekt powykonawczy terapii psychologiczno-logopedycznej, a następnie fragmenty wypowiedzi uczestników turnusu rehabilitacyjnego.
>>> więcej
[link widoczny dla zalogowanych]

..


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.pitak.fora.pl Strona Główna -> poezja, proza, recytacja, teatr Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin