Autor Wiadomość
sponsor
PostWysłany: Nie 9:52, 10 Mar 2013    Temat postu:

.
* TWÓRCZOŚC JAKO PROCES ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW

Współczesna wiedza psychologiczna dostarcza przekonujących danych, że zdolność do twórczości nie jest
determinowana genetycznie uwarunkowanymi własnościami, że każdy człowiek posiada tę zdolność w
większym lub mniejszym stopniu?

>>> http://logos.pomorze.pl/kreator02

* INTELIGENCJA A ZDOLNOSCI TWÓRCZE
Wielu psychologów i pedagogów wyraża pogląd , że sprawdzać i oceniać u ucznia bezpośrednio można tylko wiedzę, umiejętności i nawyki, tak jakby możliwości umysłowe stanowiły bliżej nieuchwytną , nie podlegającą kontroli właściwość, za której rozwój nie można odpowiadać. Inteligencja pozostaje, tak jak inne właściwości psychiczne , na zewnątrz osiągnięć i stanowi jedynie warunek niezbędny dla sukcesu.

>>> http://logos.pomorze.pl/kreator01

* EKSPRESJA I AKTYWNOŚC TWÓRCZA DZIECKA
Już od momentu urodzenia dziecko zaczyna siebie wyrażać. Początkowo u noworodków chodzi wprawdzie tylko o potrzeby instynktowne, o których musi być powiadomione otoczenie, w pierwszej fazie prawie wyłącznie reprezentowane przez matkę.

>>> http://logos.pomorze.pl/kreator03

* DRAMATYZACJA – TEATR BEZ PUBLICZNOŚCI
Nie wiadomo dokładnie, ani dlaczego człowiek odczuwa potrzebę grania, ani co się w nim dzieje w trakcie procesu przyjmowania na siebie innej postaci , tj. tworzenia roli. Natomiast zupełnie oczywista i udowodniona empirycznie jest rozdzielność postaci scenicznej i prywatnej osobowości aktora.

>>> http://logos.pomorze.pl/kreator04

* ROZPOZNAWANIE I KSZTAŁCENIE ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH ( model normatywny)
Każda działalność człowieka może mieć charakter reproduktywny lub produktywny. Tradycyjne nauczanie w szkole opiera się głównie na funkcji pamięci, co sprzyja rozwojowi zdolności reproduktywnych.

>>> http://logos.pomorze.pl/kreator05

* KONSEKWENCJE EKSPERYMENTALNEGO TRENINGU DRAMATYCZNEGO
Dotychczasowe rozważania na temat ekspresji i jej funkcji w kształtowaniu osobowości twórczej, a także możliwości badania i kształcenia zdolności przy pomocy ekspresji i treningu dramatycznego stały się zachętą do przeprowadzenia badań i wysnucia wniosków ułatwiających prowadzenie dyskusji wokół tego problemu.

>>> http://logos.pomorze.pl/kreator06

* JAK ROZWINĄĆ SIĘ TWÓRCZO ? – TESTY I ĆWICZENIA
Można założyć, że zwiększać się będzie coraz bardziej występowanie nowych dla człowieka sytuacji i problemów, w których niezbędne będzie twórcze zachowanie. Przyjęcie tego założenia czynić powinno bardziej pożądanym wprowadzenie takich form zajęć, które zwiększają możliwości twórcze człowieka.

>>> http://logos.pomorze.pl/kreator07
. .
senior
PostWysłany: Sob 13:22, 16 Lip 2011    Temat postu:

ARTOS - OŚRODEK LOGOTERAPII i TRENINGU OSOBOWOŚCI


logopeda dyplomowany , psychoterapeuta mgr Władysław Pitak.
http://www.logos.dt.pl/pitak
Rejestracja telefoniczna : 94-340-60-06
Godziny przyjęć uzgadniane są z pacjentami
WP
PostWysłany: Wto 10:24, 16 Gru 2008    Temat postu:

autor: Władysław Pitak

Po przeprowadzeniu badań wstępnych należy dziecko skierować na pogłębione badania psychologiczne do poradni psychologicznej. Celem kolejnych badań jest ustalenie diagnozy dot. specyfiki zdolności, zarówno w znaczeniu ilościowym jak i jakościowym - łącznie z ogółem osobowościowych uwarunkowań i podłoża rozwijających się zdolności. Diagnoza zdolności umysłowych badanych testami inteligencji powinna zawierać także interpretacje tych operacji, które wiążą się z czynnością myślenia twórczego (płynność, giętkość, oryginalność), a także powinna zawierać wskazania dydaktyczno - wychowawcze oraz sugerować optymalne warunki rozwojowe dziecka zdolnego, z uwzględnieniem treningu dramatycznego.

Po uzyskaniu orzeczenia specjalistycznego z badań psychologicznych i w przypadku potwierdzenia diagnozy o zdolnościach twórczych dziecka, pedagog teatralny - animator dramatyczny, wspólnie z rodzicami, powinien opracować długofalowy program stymulacji rozwoju dziecka. Program ten powinien być dokładnym rozpoznaniem zapowiadających się zdolności, stwarzać odpowiednią atmosferę wychowawczą (literatura, konsultacje z fachowcami, ograniczenie tych prac i obowiązków, które nie wiążą się z jego uzdolnieniami ), umożliwiać dziecku wykonywanie tych czynności, które są zgodne z jego rodzajem aktywności. Dzieci wybitnie zdolne powinny być przeniesione w miarę możliwości do szkół artystycznych lub do wybitnego nauczyciela - artysty w danym kierunku, prowadzącego zajęcia pozalekcyjne lub pozaszkolne. Dzieci uzdolnione pod względem dramatycznym powinny uczestniczyć w zajęciach o charakterze twórczym w ramach tzw. treningu dramatycznego.

Systematyczną i ciągłą obserwację dziecka ułatwić może teczka biograficzna ucznia zdolnego 35). Celem jej jest korygowanie i stymulacja rozwoju zdolności, systematyczne prognozowanie i diagnozowanie na przestrzeni całej kariery szkolnej. Informacje zawarte w teczce mogą także służyć do celów naukowych, zwłaszcza w pracach rozpatrujących zagadnienia związane z psychologią i dydaktyką twórczości.
WP
PostWysłany: Wto 10:24, 16 Gru 2008    Temat postu:

oto kilka prób stwarzających doskonałą okazję do wyselecjonowania dzieci o potencjalnych możliwościach twórczych na bazie zdolności dramatycznych 34):

autor: Władysław Pitak

1.Rysunek na zadany temat - pozwala ocenić poziom graficzny oraz umiejętność myślenia teatralnego, symbolicznego.

2.Układanie pociętych obrazków - pozwala sprawdzić umiejętność tworzenia pewnych całości z danych elementów. Osoba badana powinna ułożyć dwie mozaiki bez podawania wzoru - jedną - wesołą, drugą - smutną.

3.Werbalny opis obrazka - stwarza okazję do zaobserwowania umiejętności wypowiadania się dziecka na określony temat; próba sprzyjająca obserwacji płynności myślowo-słownej oraz giętkości i oryginalności myślenia. Dziecko na podstawie obrazka może ułożyć opowiadanie, wierszyk, piosenkę.

4.Analiza umiejętności głosowo-wymawianiowych - sprawdzenie sprawności słuchu, dykcji, intonacji, barwy głosu, poczucia rytmu, dynamiki. Najlepiej sprawdzać te cechy na przykładzie czytanego przez dziecko tekstu literackiego.

5.Opowieść mimiczno-ruchowa na temat przeczytanego wiersza (mimodram) - wyrażenie akcji za pomocą gry twarzy, gestów i ruchów całego ciała. Tekst wiersza powinien dotyczyć akcji prowadzonej przez jednego bohatera.

6.Improwizacja na zadany temat - np. Jesteś uczniem, który nie odrobił lekcji z matematyki. Przychodzisz przed lekcją do nauczyciela i usprawiedliwiasz się podając niewiarygodny powód, ale tak, aby nauczyciel nie ocenił ciebie negatywnie; albo: Dostałeś dzisiaj negatywną ocenę z najbardziej trudnego dla ciebie przedmiotu. Przychodzisz do domu. Mama jest ciekawa twoich stopni, ale bardzo się przejmuje złymi ocenami. Jak jej to powiesz?

Powyższy zestaw może być uzupełniony o inne zadania testowe, ale przedstawiony wyżej jest zupełnie wystarczający do uzyskania wstępnej informacji dot. poziomu zdolności myślenia twórczego.
W.Pitak
PostWysłany: Wto 10:22, 16 Gru 2008    Temat postu:

Rozpoznawanie zdolności twórczych

autor: Władysław Pitak


Rozpoznawanie dzieci zdolnych twórczo powinno rozpoczynać się już w przedszkolu przy pomocy dostępnych technik obserwacyjnych i eksperymentalnych. Należy je prowadzić w dwóch aspektach: pedagogicznym i psychologicznym :
obserwacja na terenie domu rodzinnego, przedszkola i szkoły,
eksperyment i obserwacja w poradni psychologicznej oraz podczas zajęć dramatyzowanych.
Przedmiotem badań powinny być takie zachowania, które mogłyby świadczyć o posiadaniu przez nie zdolności twórczych (spostrzeganie, wyobrażanie, manipulowanie, myślenie, mowa, zachowanie w sytuacjach scenicznych). Szczególnie ważne w tych badaniach jest dokonywanie spostrzeżeń dot. płynności, giętkości i oryginalności.

Ze względu na czas - obserwacja i eksperyment powinny być prowadzone w sposób systematyczny i ciągły. Pedagog dramatyczny powinien mieć możliwość dokonywania badań i prowadzenia eksperymentu w warunkach specjalnych i regulacji częściowej. Warunki specjalne, szczególnie korzystne dla badanego zjawiska stwarza pedagog wówczas, gdy bada przydatność do treningu (dojrzałość ekspresyjną ). Natomiast regulacja częściowa jest dokonywana podczas prowadzenia zajęć.
W.Pitak
PostWysłany: Wto 10:21, 16 Gru 2008    Temat postu: Rozpoznawanie i kształcenie zdolności twórczych

Rozpoznawanie i kształcenie zdolności twórczych
(model normatywny)

Autor: Władysław Pitak

Każda działalność człowieka zdeterminowana jest odpowiednio sprawną czynnością wielu funkcji psychicznych jak: spostrzeganie, wyobrażenie, zapamiętywanie, myślenie itd. Działalność może mieć charakter reproduktywny lub produktywny. Tradycyjne nauczanie w szkole opiera się głównie na funkcji pamięci, co sprzyja rozwojowi zdolności reproduktywnych. Zajęcia pozaszkolne są okazją do rozwoju myślenia, zwłaszcza dywergencyjnego. Szkoła coraz częściej korzysta z metod poszukujących, ale ogrom pracy programowej i niewłaściwy jej układ powodują sporadyczność uczenia przez rozumienie, rozwiązywanie problemów. Poglądy dotyczące rozpoznawania dzieci zdolnych na podstawie ich ocen w szkole, nie mogą być zaakceptowane. Znanych jest bowiem wiele przypadków z praktyki, gdzie bardzo dobrze uczące się dzieci w szkole podstawowej, a nawet w średniej, mają później duże trudności w wyższej uczelni, często odpadając po pierwszym semestrze. Nierzadko spotyka się także przypadki, kiedy uczniowie uchodzący w szkole podstawowej za tzw. "trudnych" i uzyskujący wiele ocen negatywnych, w warunkach dla nich korzystnych osiągają rezultaty w działalności twórczej daleko przekraczając opinie niektórych nauczycieli.

Chociaż w większości wypadków nauczyciele dość trafnie rozpoznają dzieci zdolne, dotyczy to jednak inteligencji ogólnej oraz wyraźnych zdolności kierunkowych, jak: muzyczne, plastyczne, sportowe. Znacznie trudniej im rozpoznać u dziecka zdolności do myślenia dywergencyjnego, będącego w bezpośrednim związku z twórczością.

Także psycholog zajmujący się rozpoznawaniem zdolności twórczych, nie zawsze otrzymuje ścisły materiał empiryczny. Testy nigdy nie ujmują elementarnego, psychicznego komponentu w czystej postaci. Mierzą one tylko zdolności do wykonywania wymaganych w nich czynności. Można spróbować psychologicznego opisu tych czynności, nie można jednak pod nie podstawić dającej się psychologicznie wyodrębnić zdolności podstawowej.

Ponieważ w tej dziedzinie brak nam jeszcze gruntownych wiadomości, diagnosta musi postępować bardzo ostrożnie. Chcąc badać jakąś praktyczną zdolność musi on empirycznie zestawić dla niej odpowiednią serię testów, aby w ten sposób, poprzez subiektywne rozpoznanie psychologiczne, wnioskować o strukturze zdolności danej osoby i tę strukturę przenieść na praktyczne czynności.

Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group